donderdag 12 juli 2012

Kopietje paspoort…? Nee, vandaag maar niet!

Kopiëren identiteitsbewijs in de private sector in beginsel niet toegestaan

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft vandaag een persverklaring afgegeven.  Hoewel ik me niet als ‘pers’ beschouw, was de inhoud van het artikel voor mij belangrijk genoeg om het over te nemen! De integrale tekst luidt:
Bedrijven en organisaties kopiëren steeds vaker het identiteitsbewijs van bijvoorbeeld klanten en relaties. Dit verschijnsel staat ook wel bekend als ‘kopietje paspoort’.
Het op grote schaal kopiëren of scannen van identiteitsdocumenten brengt risico’s met zich mee voor de persoonlijke levenssfeer van burgers, zoals identiteitsfraude. Mensen kunnen hiervan jarenlang financiële en maatschappelijke schade ondervinden. Een kopie maken van een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart is dan ook – op enkele uitzonderingen na – bij wet verboden. Bedrijven en organisaties in de private sector kunnen in de meeste gevallen voor legitimatie volstaan met de vraag aan klanten om hun paspoort of ander identiteitsdocument te tonen. Om de regels te verduidelijken, heeft het College bescherming persoonsgegevens (CBP) richtsnoeren opgesteld voor het overnemen van persoonsgegevens en het kopiëren/scannen van identiteitsdocumenten. De richtsnoeren bevatten ter illustratie veelvoorkomende situaties waarbij om een identiteitsbewijs wordt gevraagd, zoals onder meer bij hotels en sportscholen. De richtsnoeren treden vandaag in werking.

Wilt u meer weten: klik op deze link  http://www.cbpweb.nl/Pages/pb_20120712_gebruik-kopie-identiteitsbewijs.aspx Vergeet dan ook niet  de voorlichtingsfolder/-brochure te downloaden. De titel is “rs_kopie_identiteitsbewijs.pdf”.
Hoewel ik de activiteiten van het CBP soms wel erg ver vindt gaan, moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat het vaak niet zonder reden is! Of ik het al dan niet leuk vind is een minder belangrijke vraag…

Geen opmerkingen: