donderdag 5 januari 2012

Kasteelgracht Apeldoorn: schoner ? Een update of het slot?

Het lijkt er op, we zijn er bijna…

Vanmorgen heb ik weer een rondje Kasteelgracht gedaan, een dag later dan was gepland. Wat maakt een dag ook uit!
Door de ongekende hoge waterstand momenteel zag ik een, in vergelijking met een aantal weken geleden, zeer nette Kasteelgracht. Niet te zien was of er nog onkruidplanten (gaaf vederkruid o.a.) in de bodem zit, ik veronderstel dat dat wel het geval is, over een aantal weken zal het wel duidelijker zijn!  Ook zag ik dat er op een aantal plaatsen in de gracht, met name aan de Kasteellaan, nog wat plakken maaisel/riet drijven. Bij de Kasteeltoren-flat was dat ook het geval, terwijl ik constateerde dat in de gracht aan de Lage Landenlaan er aan de rietkant niets of nauwelijks iets is weggehaald. Voor de grachtbewoners daar niet zo’n prettig gezicht denk ik. Ook bij de overlaat nabij de hoek Fortlaan/Lage Landenlaan lagen er nog plakken maaisel/riet.

Er van uitgaande dat wat ik (en niet alleen ik!) zag en hiervoor schreef binnenkort ook wordt opgeruimd, kan ik niet anders zeggen dat de firma Oldenhof deze keer goed werk heeft verricht, beter in elk geval dan de vorige keer! Ik neem aan dat Waterschap Veluwe zelf op de een of andere wijze (handmatig?) het onkruid dat zich pal tegen de woningen in de bodem heeft vastgehecht zal verwijderen; de maaiboten konden daar schijnbaar niet komen. Het is met (lange) laarzen aan en met het juiste gereedschap een niet al te zware klus…

Vooralsnog ga ik de ‘serie Kasteelgracht Apeldoorn: schoner?” in dit webblog afsluiten. Over de hoogte van het waterpeil zal denk ik op een andere plaats of site nog wel meer geschreven worden.

Ter afsluiting plaats ik nog twee foto’s die denk ik geen nadere toelichting behoeven.

02-01-2012   t.o. Talma Borgh, druk aan het werk...

05-01-2012.   Hoek Fortlaan - Lage Landenlaan, t.o. Talma Borgh. Zoals het nu is...



Was me dat even schrikken… € 1,639 per liter benzine

Je moet er tegen aan zien om benzine te gaan tanken

Als in het een of ander olieland de een of ander hooggeplaatste een-of-andere uitspraak doet, is Shell c.s. er als de kippen bij om de benzineprijs te verhogen. Ik weet dat wij in vergelijking met sommige landen nog niet het meeste betalen. Europese eenheid is in benzineprijs nog ver te zoeken. En wie is de grootste slokop… de staat, een meevaller voor het kabinet, ongeacht van welke kleur en of snit het is!

De gemiddelde dagprijs voor brandstof in Nederland wordt vastgesteld op basis van de advies-literprijs van Shell, BP, Esso, Texaco en Total. Voor vandaag is deze vastgesteld op € 1,730. In de praktijk wordt op deze gemiddelde prijs een korting gegeven. Zo zou ik vanmorgen bij de  Shell-pomp € 1,729 moeten betalen. Ik rekende af tegen € 1,639 wat dus een korting van € 0,09 per liter betekent. Ruim een week geleden tankte ik nog voor € 1,589 netto…!  

Ik heb de gemiddelde adviesprijs van een aantal omliggende landen even opgezocht, dit om me zelf wijs te maken dat het misschien nog slechter kan. België € 1,618; Denemarken € 1,691; Duitsland €  1,559; Griekenland € 1,665; Italië € 1,690; Spanje € 1,336; Zwitserland € 1,376.  Het slechtste uit ben je in Noorwegen: € 1,845. Polen doet het stukken beter: € 1,230. Om nog een vergelijking te geven: Koeweit € 0,165.  In de genoemde landen wordt evenals in Nederland nog een korting op de literprijs gegeven.

Het vreemde vind ik (en ik veronderstel dat de meeste mensen in Nederland zo denken) dat zodra de prijs van een vat olie op de wereldmarkt daalt, dit niet meteen een daling van de benzineprijs tot gevolg heeft.  Als er een verhoging in de lucht hangt, zijn de oliemaatschappijen er als de kippen bij om de prijs (omhoog) aan te passen, gaat de prijs per vat olie naar beneden dan duurt het dagen voor dat dit (volledig) doorwerkt in de prijs aan de pomp. Een schrale troost: de staat krijgt ook dan zijn portie iets langer.  

Als ik in het grensgebied met Duitsland zou wonen wist ik wel waar ik ging tanken; ik zou vast niet de enige zijn!