dinsdag 24 april 2012

En de wereld draait door… oftewel de treinen blijven rijden!

Door rood rijden van de treinen blijft mogelijk

De schuld van het treinongeluk op 22 april jl. in Amsterdam wordt nu neergelegd bij een machiniste van de Sprinter die door rood zou zijn gereden. Een menselijke fout dus. Maar als puntje bij paaltje komt is denk ik niet alleen de machinist of de NS de schuldige. Neen, het is de politiek.

Immers, sinds het treinongeval in 1962 Harmelen (waarbij ook de verloofde van een vriend van ons het leven verloor) is er voor wat betreft de veiligheid onvoldoende gebeurd. Pieter van Vollenhove in zijn functie als voor-  zitter van de Onderzoeksraad heeft dat in het verleden meermalen gezegd en ook gisteravond in Nieuwsuur herhaalde hij, nu op persoonlijke titel, dat weer.

In alle media, van rechts tot links, werd en wordt over dit ongeval gesproken en geschreven. De mening is, en de politiek kan er een voorbeeld aannemen, unaniem: Er moet eindelijk eens wat gebeuren. Maar wat gebeurt er? De al dan niet demissionaire verantwoordelijke minister wordt in de Kamer ter verantwoording geroepen. Zij belooft iets of niets. De politiek hoort haar aan, spreekt haar ongenoegen uit over de gang van zaken en gaat over tot de orde van de dag…
Er gebeurt dus niets, het blijft zoals het was!  


Er wordt hier en daar zelfs gezegd dat een treinongeval zoals nu is gebeurd, een ingecalculeerd risico is. Dat geeft te denken! Evenals de houding van de politieke partijen! Het wordt de hoogste tijd dat het ERTMS (Europese spoorbeveiligingssysteem) eindelijk eens ingevoerd wordt.