Door rood rijden van de treinen blijft mogelijk
De schuld
van het treinongeluk op 22 april jl. in Amsterdam wordt nu neergelegd bij een
machiniste van de Sprinter die door rood zou zijn gereden. Een menselijke fout
dus. Maar als puntje bij paaltje komt is denk ik niet alleen de machinist of de
NS de schuldige. Neen, het is de politiek.
Immers,
sinds het treinongeval in 1962 Harmelen (waarbij ook de verloofde van een vriend
van ons het leven verloor) is er voor wat betreft de veiligheid onvoldoende
gebeurd. Pieter van Vollenhove in zijn functie als voor- zitter van de Onderzoeksraad heeft dat in het verleden meermalen gezegd en ook gisteravond in
Nieuwsuur herhaalde hij, nu op persoonlijke titel, dat weer.
In alle media,
van rechts tot links, werd en wordt over dit ongeval gesproken en geschreven. De
mening is, en de politiek kan er een voorbeeld aannemen, unaniem: Er moet
eindelijk eens wat gebeuren. Maar wat gebeurt er? De al dan niet demissionaire verantwoordelijke
minister wordt in de Kamer ter verantwoording geroepen. Zij belooft iets of
niets. De politiek hoort haar aan, spreekt haar ongenoegen uit over de gang van
zaken en gaat over tot de orde van de dag…
Er gebeurt
dus niets, het blijft zoals het was!
Er wordt
hier en daar zelfs gezegd dat een treinongeval zoals nu is gebeurd, een ingecalculeerd
risico is. Dat geeft te denken! Evenals de houding van de politieke partijen!
Het wordt de hoogste tijd dat het ERTMS (Europese spoorbeveiligingssysteem)
eindelijk eens ingevoerd wordt.
(meer
lezen: zie http://www.spoorpro.nl/materieel/2012/04/23/treinongeluk-leidt-tot-nieuw-pleidooi-voor-ertms/)