vrijdag 13 april 2012

De natuur komt op gang…

De eerste (en tot dusver ook de laatste) jonge eenden

We hadden al een tijdje alleen woerden in de gracht gezien en gehoord. De weken daaraan voorafgaande waren er zes woerden en twee eenden,  ze maakten elkaar het hof waarbij de ene woerd de ander afloste… ’t Jonge jonge… om nageslacht te krijgen moet je er wat voor over hebben.

Tiny, mijn vrouw, opperde al eens dat het wel niet meer zo lang zou duren voordat we het resultaat van het spel-der-eenden zouden kunnen zien… Dat ging voorgaande jaren zo, dus dat zou dit jaar ook wel zo zijn.

donderdag 12 april 2012

Gerechtshof ’s Gravenhage erkent beroep op religieuze smoes niet…!

Moslim-man wil vrouwen geen hand geven…

Op 10 april 2012 heeft het Gerechtshof na een langdurige procesgang een uitspraak gedaan waar ik 'met gepaste instemming kennis van heb genomen'. Het Hof deed uitspraak in een zaak aangespannen door, ik noem het maar even (kort-door-de-bocht), een moslim die door de gemeente Rotterdam werd geweigerd voor de functie van Klantenmanager. Enkel het feit dat deze meneer vrouwen geen hand wilde geven omdat ze ‘onrein’ zijn en niet gelijkwaardig aan de man deed de gemeente negatief beslissen. Meneer was het daarmee niet eens en toen begon de zaak…

woensdag 11 april 2012

Zorgverzekeraars druk met overgang AWBZ

Wie wordt er uiteindelijk beter van of wie wordt er de dupe van?

Per 1 januari 2013 gaan zorgverzekeraars de AWBZ voor eigen verzekerden uitvoeren. Het wetsvoorstel dat regelt dat deze taak bij de regionale zorgkantoren wordt weggehaald, is nog niet aangenomen, maar de zorgverzekeraars zijn al geruime tijd volop bezig met de voorbereiding van de overgang. Dat moet wel omdat zij anders niet op tijd hun systemen en processen gereed hebben.

AWBZ-cliënten hebben vanaf 1 januari 2013 nog slechts één loket voor hun verzekerde zorg: hun eigen zorgverzekeraar. Vanaf 2014 kunnen zorgverzekeraars ook op dit terrein zorg inkopen voor hun eigen verzekerden. Dat maakt het mogelijk om in combinatie met de zorgverzekering een integraal zorgaanbod tot stand te brengen. AWBZ-gebruikers bepalen zelf welke verzekeraar zij hun zorgverzekerfonting en AWBZ laten uitvoeren.

Niet werken…? Geen uitkering...!

‘Voeger’ waren er de D.U.W.-arbeiders.  Wie kent de geschiedenis nog?

Egbert Zijlema, journalist in ruste die het schrijven toch niet kan laten, heeft weer een in mijn ogen mooie bijdrage geleverd! Toen ik het las schoten de woorden ‘werkverschaffing’ en ‘duw-arbeiders’ me weer te binnen. Voor wie deze woorden niet (meer) kent: ga even googelen en je weet hoe het vroeger, nog niet eens zo lang geleden, toeging.
Voor velen is wat Egbert Zijlema schrijft een stuk herkenning en wellicht is men het ook eens met wat hij schrijft. Ik in elk geval wel.

De link voor zijn bijdrage is: Lees mijn april-column voor het hele verhaal

Van harte aanbevolen!

vrijdag 30 maart 2012

MetElkaarVoorGambia.nl heeft een update geplaatst…

Via deze site is te volgen wat Wim en Annie Berghuis in Gambia doen

Wij ondersteunen het project “Met Elkaar voor Gambia” door jaarlijks een gift te geven. Daarnaast geven we aan dit project ook aandacht in o.a. dit weblog. Er is zojuist een update van de informatie geweest, reden om meteen te gaan kijken.
Voor belangstellenden heb ik een schermafdruk gemaakt.



Wilt u meer informatie of meer lezen over het werk van Wim en Annie Berghuis: dit is de link naar de website  www.metelkaarvoorgambia.nl

 

Bloesempasen, Granaatappelpasen… ken je deze benamingen?

Wanner vallen Pasen, Pinksteren en Hemelvaart in een bepaald jaar

Gisteren ontving ik van Egbert Zijlema een interessante mail, ik ben zo vrij om er een stukje uit te lichten:


Ook geïnteresseerd? Klik op de link: www.egbertzijlema.nl
Wil je meer en leuke en of wetenswaardigheden zien en of lezen: wandel rond op DE ROTONDE.

Apeldoorn heeft nieuw college van Wethouders, de nieuwe burgemeester komt zo…!

En wat kunnen we nu verwachten?

In Apeldoorn is het begrip “Grondzaken” een hot-item. Zo tussen de 150 en 200 miljoen euro’s zijn door een m.i. onjuist beleid en een onvoldoende informatie aan de gemeenteraad in de rook opgegaan… Het is niet zinvol om hier te herhalen hoe dit kon gebeuren, de kranten en de andere media hebben hierover al genoeg gezegd en geschreven. Dat het niet alleen de wethouders zijn die misgekleund hebben is duidelijk: ook de gemeenteraad heeft m.i. onvoldoende toezicht gehouden en heeft daarom ook boter op het hoofd.